Άρδην, να αλλάξουμε ρότα· άρδην, να αποκαθηλώσουμε το διεφθαρμένο πολιτικό σύστημα·

Δευτέρα 16 Σεπτεμβρίου 2019

Συμπαραστάτης του Δημότη: Αποδοχές - Ποιοι και πως μπορούν να επιλεγούν


Εντός δύο μηνών από την εγκατάσταση των νέων Δημοτικών Αρχών, οι Δήμοι πρέπει να αποκτήσουν «Συμπαραστάτη του Δημότη και Επιχείρησης» (στο εξής Συμπαραστάτης).
Ο θεσμός που γεννήθηκε το 2010 με τον Καλλικράτη, καταργήθηκε από τον Κλεισθένη (παρ.2 αρ.174 ν.4555/2018), αλλά επανήλθε στη ζωή από τη νέα Κυβέρνηση με το αρ.7 του ν.4623/2019.
Η ΕΠΙΛΟΓΗ
Στους Δήμους άνω των 20.000 κατοίκων, καθώς και στους νησιωτικούς Δήμους (ανεξαρτήτως πληθυσμού), με απόφαση του ΔημοτικούΣυμβουλίου, επιλέγεται, κατόπιν Προκήρυξης που δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα του Δήμου, «πρόσωπο εγνωσμένου κύρους και εμπειρίας», ως Συμπαραστάτης.
Υποψηφιότητες υποβάλλονται με δήλωση που κατατίθεται στο Προεδρείο του ΔημοτικούΣυμβουλίου κατά την έναρξη της διαδικασίας επιλογής.
Επιλέγεται με απόφαση, η οποία λαμβάνεται με μυστική ψηφοφορία και με πλειοψηφία των 3/5 των παρόντων μελών του ΔημοτικούΣυμβουλίου.Αν δεν επιτευχθεί η επιλογή, η ψηφοφορία επαναλαμβάνεται κατά την ίδια ή μεταγενέστερη συνεδρίαση με την ίδια πλειοψηφία.
Είναι επιτρεπτή με την ίδια πλειοψηφία και την αυτή διαδικασία η ανάκληση του Συμπαραστάτη για πλημμελή εκτέλεση των καθηκόντων του, με ειδικά αιτιολογημένη απόφαση του ΔημοτικούΣυμβουλίου.
Υπογραμμίζουμε ότι ως Συμπαραστάτηςδεν μπορεί να επιλεγεί ΑιρετόςΔήμου, Περιφέρειας ή βουλευτής. Επίσης, ως προς το αξίωμα του Συμπαραστάτηισχύουν τα κωλύματα και τα ασυμβίβαστα που προβλέπονται στο αρ.14 του ν.3852/2010 ως ισχύει.
Η θητεία του ακολουθεί τη θητεία των Δημοτικών Αρχών. 
ΠΡΟΘΕΣΜΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ
Σύμφωνα με το εδάφιο α’ της παρ.2 του αρ.77 του ν.3852/2010, «Η διαδικασία για την επιλογή του συμπαραστάτη γίνεται εντός δύο μηνών από την εγκατάσταση των Δημοτικών Αρχών».
Στην αριθμ. 93/23.8.2019 Εγκύκλιο το Υπουργείο Εσωτερικών αποτυπώνοντας τις «κρίσιμες ενέργειες για την ομαλή συγκρότηση των οργάνων διοίκησης και για τη λειτουργία των Δήμων» επισημαίνει την προθεσμία της διαδικασίας επιλογής Συμπαραστάτη, αναγράφοντας ως προς το χρόνο: «μέχρι (ενδεικτικά) 31 Οκτωβρίου 2019».
ΑΝΤΙΜΙΣΘΙΑ
ΟΣυμπαραστάτης λαμβάνειαντιμισθία ισόποση με την αντιμισθία του Προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου(παρ.6 αρ.77 ν.3852/2010).

Υπενθυμίζεται ότι βάσει της αριθμ.54698/2018 (Φ.Ε.Κ. Β’ 4704/22.10.2018) ΚΥΑ, όπως αυτή έχει τροποποιηθεί από την αριθμ.72865/2018 (Φ.Ε.Κ. Β’ 5726/19.12.2018) ΚΥΑ,
α)οι Πρόεδροι των Δημοτικών Συμβουλίων λαμβάνουν το 21% της αντιμισθίας που αναλογεί στο Δήμαρχο,
β)Η αντιμισθία των Δημάρχων σε Δήμους με πληθυσμό άνω των 100.000 κατοίκων έχει οριστεί σε 4.275€, σε Δήμους με πληθυσμό από 20.000 έως 100.000 κατοίκους σε 3.420€ και σε Δήμους κάτω των 20.000 κατοίκων σε 2.565€.
ΚΑΤΑΣΤΑΤΙΚΗ ΘΕΣΗ
Για την καταστατική θέση και τις ευθύνες του Συμπαραστάτη ισχύουν οι σχετικές διατάξεις για τους Δημοτικούς Συμβούλους.
Αναφορικά με την λήψη άδειας, βάσει του τελευταίου εδαφίου της παρ.1 του αρ.93 του ν.3852/2010, εφαρμόζονται οι ρυθμίσεις της εν λόγω παραγράφου περίυποχρεωτικήςχορήγησης άδειας για όλο το διάστημα της θητείας του, εφόσον είναι α) δημόσιος υπάλληλος ή β) υπάλληλος Ν.Π.Δ.Δ. ή γ) υπάλληλος κρατικών Ν.Π.Ι.Δ. και δημοσίων επιχειρήσεων ή άλλων επιχειρήσεων τη διοίκηση των οποίων ορίζει άμεσα ή έμμεσα το Δημόσιο με διοικητική πράξη ή ως μέτοχος, ή δ) υπάλληλος λοιπών Ν.Π.Ι.Δ.
ΟΙ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ
Ο Συμπαραστάτης δέχεται ενυπόγραφες καταγγελίες άμεσα θιγόμενων φυσικών ή νομικών προσώπων για κακοδιοίκηση των Υπηρεσιών του Δήμου, των νομικών του προσώπων και των επιχειρήσεών του και ασκεί διαμεσολάβηση προκειμένου να επιλυθούν τα σχετικά προβλήματα, ενώ είναι υποχρεωμένος να απαντά εγγράφως ή ηλεκτρονικά εντός 30 ημερών στους ενδιαφερομένους ως προς τις ενέργειες στις οποίες ο ίδιος προέβη μετά τη λήψη της καταγγελίας τους.
Υποστηρίζεται διοικητικά από τις Υπηρεσίες του Δήμου, οι οποίες είναι υποχρεωμένες να παρέχουν κάθε δυνατή συνδρομή.
Κατά την εξέταση καταγγελιών, μπορεί να αιτηθεί στοιχεία από το αρχείο των Υπηρεσιών του Δήμου, «υπό την επιφύλαξη των διατάξεων του π.δ. 28/2015 για την πρόσβαση σε δημόσια έγγραφα και στοιχεία».
Εφόσον, ύστερα από εξέταση καταγγελίας, προκύψουν φαινόμενα κακοδιοίκησης, ο Συμπαραστάτης δύναται να υποβάλλει συστάσεις προς τις Υπηρεσίες του Δήμου για την αποτροπή επανάληψής τους.
Η υποβολή καταγγελίας ή αναφοράς στο Συμπαραστάτη δεν αναιρεί τη σχετική αρμοδιότητα του Συνηγόρου του Πολίτη ως Ανεξάρτητης Αρχής, ούτε τις αρμοδιότητες άλλων ελεγκτικών οργάνων και Αρχών, καθώς και του Ελεγκτή Νομιμότητας.
Ο Συμπαραστάτης συντάσσει ετήσια έκθεση. Η ετήσια έκθεση παρουσιάζεται από τον ίδιο και συζητείται «στην ειδική δημόσια συνεδρίαση του ΔημοτικούΣυμβουλίου για τον απολογισμό της Δημοτικής Αρχής κατά τις διατάξεις του αρ.217 του Κώδικα Δήμων», εντός 30 ημερών από την υποβολή της.
Επιπλέον, μπορεί να προβαίνει στη διατύπωση προτάσεων βελτίωσης της δημοτικήςδιοίκησης και των σχέσεων της με το κοινό, τόσο στο πλαίσιο της ετήσιας έκθεσης του, όσο και επ` ευκαιρία σημαντικών προβλημάτων κακοδιοίκησης που ο ίδιος εντοπίζει. Στην τελευταία αυτή περίπτωση, οι ειδικές προτάσεις του υποβάλλονται στο Δήμαρχο και κοινοποιούνται στο Δημοτικό Συμβούλιο και στο Γενικό Γραμματέα του Δήμου.
Τόσο η ετήσια έκθεση όσο και οι ειδικές προτάσεις αναρτώνται υποχρεωτικά στην ιστοσελίδα του Δήμου με φροντίδα των δημοτικών Υπηρεσιών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου